Bydgoszcz jest coraz bliżej wyeliminowania z ruchu tramwajów z wysoką podłogą. Miasto dwa lata temu zamówiło 40 nowych Swingów, a ta liczba może wzrosnąć do co najmniej 46 wagonów, które zastąpią wysokopodłogowe Konstale. Jeśli miasto znajdzie środki zewnętrzne na dokupienie jeszcze kilku tramwajów, to wagony z wysoką podłogą zjadą z ulic Bydgoszczy maksymalnie do 2027 roku.
Bydgoszcz jest w trakcie wymiany swojej floty tramwajowej. W 2022 roku miasto
podpisało umowę z Pesą na dostawę nowych pojazdów z rodziny Swing, zarówno 3- jak i 5-członowych. Jak na razie samorząd zdecydował się na zakup 40 z 46 wozów objętych umową, a Pesa wyprodukowała już ponad połowę
tej liczby - 21 tramwajów. 19 pozostałych wozów ma wejść do służby do połowy lutego przyszłego roku. Przypomnijmy, że
zamówienie podstawowe opiewało na 10 tramwajów, natomiast 36 pojazdów objęto prawem opcji.
Dostawy Swingów oraz modernizacja torowiska w
kierunku Łęgnowa mają sprawić, że z ulic Bydgoszczy znikną wysokopodłogowe Konstale, a pracę przewozową będą realizowały wyłącznie niskopodłogowe tramwaje (wszystkie wyprodukowane przez Pesę) - Tramicusy oraz Swingi.
– Konstale są wycofywane sukcesywnie, w miarę zastępowania ich nowymi tramwajami niskopodłogowymi. Całkowite zastąpienie tramwajów starego typu planujemy po zakupieniu wszystkich tramwajów przewidzianych umową dostawy. W ramach aktualnie obowiązującej umowy, zamówionych zostało 40 sztuk (16 szt. już kursuje na liniach). Cały tabor tramwajowy powinien być odnowiony do 2027 roku, jednak realizacja tego przedsięwzięcia uzależniona jest od pozyskania środków finansowych na ten cel – mówi nam rzeczniczka prasowa Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy, Katarzyna Muszyńska.
Z racji tego, że poza realizacją całości umowy (zakupu wszystkich 46 wozów) miasto
ma jeszcze możliwość złożenia zamówienia dodatkowego, którego wartość nie przekroczy wartości umowy podstawowej na 10 tramwajów, a więc kwoty około 100 mln złotych dopytaliśmy rzeczniczkę o znaczenie zdania “ … planujemy po zakupieniu wszystkich tramwajów przewidzianych umową dostawy”.
– Całkowita wymiana taboru dysponowanego do podstawowych zadań przewozowych dokona się po zakupie i odebraniu wszystkich 46 szt. nowych tramwajów – odpowiada Katarzyna Muszyńska.
Bydgoszcz ubiega się o dofinansowanie do zakupu 6 pozostałych tramwajów z prawa opcji ze środków z KPO. Na rozstrzygnięcie tego naboru
czeka cała tramwajowa Polska.
Muszyńska zapytana przez nas o możliwość zawarcia wspomnianej wcześniej umowy dodatkowej przekazała, że miasto nie podjęło jeszcze decyzji w tej kwestii. Warto zaznaczyć, że jej zawarcie pozwoliłoby zamówić następne tramwaje, lecz do kwoty 100 mln złotych, co raczej nie wystarczy na zakup 10 następnych wozów, bowiem przez ponad dwa lata znacznie wzrosły koszty produkcji tramwajów, a w tym przypadku nie obowiązują już jednostkowe ceny za jeden tramwaj z umowy z 2022 roku.